Nástroje pro usnadnění přístupu

Skip to main content

Marie princezna z Lichtenštejna a její manžel Rudolf Hrabě Kinský na vídeňském plese v kroji z Podluží

Datace

1852

Technika

litografie

Rozměry

44,5 x 33
O autorovi
Leopold Carl Müller (1807–1862)
Etnografický popis

Půvabná litografie z poloviny 19. století ukazuje rostoucí zájem o lidovou kulturu mezi vyššími vrstvami společnosti, i když v tomto případě samozřejmě podmíněný dobovým romantismem. 

Nemůžeme s jistotou určit, zda se jedná o přesné pořízení soudobého lidového oděvu z Podluží, ale plesový kostým pro urozený pár má představovat svobodný pár ve slavnostním kroji. Dívčímu kroji vévodí obřadní sukně ze žlutého sukna s výrazným červeným lemem (známe ji již z vyobrazení o několik desítek let starších), doplněná hedvábnou zástěrkou. Slavnostní rukávce i „obojek“ jsou ozdobeny černou krajkou a stejný motiv vidíme i na „šatce“ ovinuté kolem čepce. Nechybí ani hluboce vykrojený živůtek „lajbl“ a jemnost i dynamiku kroji dodávají hedvábné mašle u pasu, pod krkem i na úvazu pokrývky hlavy.

U chlapeckého kroje zaujmou především úzké soukenné tzv. uherské nohavice již v rumělkově červené barvě.  Právě těsně po polovině 19. století postupně dochází k nahrazování původně fialové barvy sukna a tato nová barva se brzy natrvalo stane dominantní ve chlapeckém slavnostním kroji. Nohavice tak budeme dodnes znát jako „červenice“. Dále má již kroj všechny atributy podlužáckého kroje pro svobodné chlapce – hluboce vykrojený „lajbl“ se zeleným podkladem, černé vysoké čižmy s hedvábným střapcem či pokrývku hlavy bez stříšky s ozdobným „točkem“ a „kosírkem“.

Kunsthistorický popis

Leopold Carl Müller (grafik) (1807-1862)
Carl Mayer (předloha - malíř) (1810-1876)

Barevná litografie vznikla na kostýmním plese členů císařského dvora, který se konal ve Vídni na začátku roku 1852. Z tohoto plesu vzniklo celé album cca 40 obrázků, které sloužilo jako dar pro ruskou císařovnu. Alba byla tištěna pouze pro carevnu a účastníky plesu, takže bylo vytištěno pouze cca 50 kusů. Toto dílo je zcela unikátní, protože zachycuje konkrétní osoby tehdejší vysoké šlechty. Navíc jsou zachyceni v lidových krojích z Podluží - ve střihu, který se za 150 let výrazně proměnil.